Sygedagpenge
Servisio har mange års erfaring med både afklarende og opkvalificerende aktiviteter. Vi arbejder helhedsorienteret og multiteoretisk med fokus på at skabe udvikling, trivsel og vej mod job eller uddannelse. Vores arbejde tager afsæt i den gode relation, hvor empati, anerkendelse og respekt danner grundlag for forandring. Vi arbejder empowerment-orienteret og motiverer den enkelte til at tage ansvar for eget liv gennem meningsfulde handlinger og realistiske mål. Gennem metoder som den anerkendende og motiverende samtale (MI) styrker vi troen på egne ressourcer og evnen til at handle. Vi tager udgangspunkt i den enkeltes faktiske livssituation og skaber udvikling i et tempo, der matcher den enkeltes behov.
Servisio tilbyder følgende forløbspakker:
Pakke 1A
Varighed: 13 uger, 2-6 timer/uge.
Målgruppe
Sygedagpengemodtagere
Borgere i jobafklaringsforløb
Dagpengemodtagere
Jobparate kontanthjælpsmodtagere
Derudover er målgruppen karakteriseret ved at have:
Psykiske lidelser, typisk stress, angst, depression, PTSD eller øvrige psykiske lidelser
Kroniske eller mere pludseligt opstået sygdom
Lav motivation eller tro på muligheden for at komme tilbage i arbejde
Sociale udfordringer, herunder misbrug, gæld m.m.
Udfordringer med at mestre hverdagen
Behov for støtte til kognitive funktionsnedsættelser som udgør en barriere i at strukturere en konstruktiv jobsøgning –fx angst
Behov for støtte til håndtering af u-diagnosticerede kognitive funktionsnedsættelser og evt. manglende overskud til at opsøge udredning/behandling i det regionale sundhedsvæsen
Behov for støtte til håndtering af manglende selvindsigt ift. ressourcer og udfordringer.
Pakke 1B
Varighed: 6 uger, 7-13 timer/uge
Målgruppe
Sygedagpengemodtagere
Borgere i jobafklaringsforløb
Dagpengemodtagere
Jobparate kontanthjælpsmodtagere
Derudover er målgruppen karakteriseret ved at have:
Psykiske lidelser, typisk stress, angst, depression, PTSD eller øvrige psykiske lidelser
Kroniske eller mere pludseligt opstået sygdom,
Lille motivation eller tro på muligheden for at komme tilbage i arbejde
Sociale udfordringer, herunder misbrug, gæld m.m.
Udfordringer med at mestre hverdagen
Behov for støtte til kognitive funktionsnedsættelser som udgør en barriere i at strukturere en konstruktiv jobsøgning –fx angst
Behov for støtte til håndtering af u-diagnosticerede kognitive funktionsnedsættelser og evt. manglende overskud til at opsøge udredning/behandling i det regionale sundhedsvæsen
Behov for støtte til håndtering af manglende selvindsigt ift. ressourcer og udfordringer.
Mestring
Varighed: 6 uger, 6 timer/uge
Målgruppe
Borgere som vurderes at have gavn af et mestrings-kursus.
Sygemeldte borgere, der visiteres til dette indsatsspor, kan både være sygemeldt fra ledighed, have mistet deres arbejde i forbindelse med deres sygemelding eller være sygemeldt fra et eksisterende arbejde. Der kan være tale om borgere med såvel psykiske som fysiske lidelser samt en kombination af disse.
Vores mål er at borger opnår viden om egen sygdom og får redskaber til at kunne mestre følgerne af sygdom i relation til arbejdsmarkedet og dagligdagen. Vi har fokus på redskaber, som borgerne kan anvende efter afsluttet forløb.
Pakke 2A
Varighed: 13 uger, 0,5 time/uge.
Målgruppe
Sygedagpengemodtagere
Borgere i jobafklaringsforløb
Dagpengemodtagere
Jobparate kontanthjælpsmodtagere
Målgruppen er kompleks og uafklaret .
Pakke 2B
Varighed: 13 uger, 1 time/uge.
Målgruppe
Sygedagpengemodtagere
Borgere i jobafklaringsforløb
Dagpengemodtagere
Jobparate kontanthjælpsmodtagere
Delmålgruppe
Borgere med sociale- og/eller helbredsmæssige udfordringer, og med behov for støtte til mestring af disse mhp.. at opnå en varig tilknytning til arbejdspladsen.
Individuel mestring ved psykolog
Varighed: 10 uger, 5 timer i alt
Målgruppe
Borgere med fysiske og psykiske lidelser.
Helhedsorienteret mentor
Varighed: 26 uger, 1 time/uge
Målgruppe
Borgere med massive udfordringer, som ikke kan deltage i aktivt tilbud
Fælles for 1A, 1B og Mestring
Formål og mål med tilbuddet
Målet er altid, at borger raskmeldes eller opnår anden varig ydelse. Det sker ved, at vi indkredser arbejdsevnen systematisk og metodisk, træner relevante kompetencer og tilknytter borger en virksomhed i lønnede timer, småjobs, løntilskud eller praktik.
Første samtale
Ved opstart har borger en samtale med den personlige konsulent. Samtalen danner grundlag for borgerens individuelle plan og skema. Vi drøfter borgerens samlede situation, herunder job, helbred og sociale forhold.
En borger – en konsulent
Alle borgere har en gennemgående konsulent, der sikrer et helhedsorienteret og håndholdt forløb.
En klar forandringsplan for forløbet
De første samtaler handler om at hjælpe borger med at sætte retning for forløbet. Gennem den første samtale udarbejder konsulenten og borger en forandringsplan for forløbet.
Virksomhedsplacering
Alle borgere tilknyttes en virksomhed. Målet er altid at det sker inden for forløbets varighed.
Parallelle indsatser
Vi støtter i at igangsætte og koordinerer parallelle indsatser, så disse kan fastholdes samtidig med forløbet hos os. Vi indskriver parallelle indsatser i forandringsplanen, så aftaler uden for Servisio også bliver skemalagt.
Indhold og aktiviteter
Undervisningen består af små oplæg, øvelser og refleksioner. Grupperne er på 8-12 deltagere. Vi har følgende tilbudsvifte:
Tema 1: Jobsøgning og IT:
Vi tilbyder individuel og håndholdt jobsøgning herunder også søgning af fleksjob.
Støtte til at skrive den gode ansøgning, herunder oprette Jobnet-CV, målrette job- eller praktikansøgninger
Individuel træning i job-/praktiksamtaler.
Tema 2: Psykisk mestring:
Åndedræt og afspænding
Psykisk mestring
Stresshåndtering
Mestring af stress og angst
Meditation og mindfulness
Tema 3: Fysisk mestring:
Fysisk mestring og smertehåndtering
Yoga
Fitness
Varmtvandstræning (Frederiksberg Svømmehal)
Fælles for 2A og 2B
Fastholdelse
Vores mål er at støtte borger i at udvikle og bevare sin tilknytning til en arbejdsplads, så borger øger muligheden for at vende tilbage på arbejdsmarkedet.
For at sikre gode forløb på virksomhederne og for at fastholde borger på arbejdspladsen følger den gennemgående kontaktperson fra 1A eller 1B op og fortsætter som fastholdelseskonsulent, hvis muligt. Det sikrer relationen og giver godt grundlag i forhold til det videre motivationsarbejde.
Opfølgning
Opfølgningen på praktik sker individuelt. Vi gennemfører trepartssamtaler hver 6. uge med arbejdsgiver/kontaktperson ude på virksomheden. Opfølgningen tager udgangspunkt i planen som er udarbejdet sammen med borger og virksomhed. Vi har særligt fokus på lønnede timer, afklaring af funktionsevne, samt udvikling og dokumentation af funktionsevnen.
Justering af tid
Vi er hver uge i dialog med borger om justering af arbejdstimer. Er der brug for at sætte arbejdstimer ned - fordi borger fx udtrættes og mister koncentrationen de sidste timer hver arbejdsdag, gør vi det. Vi undersøger om der er indsatser, der kan kompensere. Hvis borgeren har voksende overskud, øger vi timetal.
Udvikling i opgaver
Det er vigtigt, at borger gennem virksomhedsplaceringen får vedligeholdt/udviklet sine kompetencer. Vi indgår i dialog med arbejdsgiver og borger om de konkrete opgaver ude på virksomheden, og om de skal justeres, hvad enten borger skal have mere enkle og rutineprægede opgaver eller mere udfordring og opgaver med variation.
Skånebehov
Vi har fokus på borgers skånebehov og er i dialog med borger såvel som arbejdsgiver om skånebehov imødekommes og om der er opstået nye skånebehov undervejs.
Specialkonsulent
Der kan tilknyttes ergo- eller fysioterapeut.